Zo bouw je een succesvolle online community
Donderdag 11 mei 2023: Webinar - Zo bouw je een online community
In deze online bijeenkomst delen drie sprekers hun kennis over en ervaringen met online communities vanuit verschillende perspectieven. Vragen en onderwerpen die daarbij centraal staan zijn:
Hoe ontwikkel je een succesvolle community die mensen dichter bij elkaar brengt?
Hoe zorg je dat de community geen slapend bestaan leidt?
Hoe richt je een veilige plek in, waar leden of klanten onderling ideeën en ervaringen kunnen uitwisselen?
Ervaringen met en tips over tools als o.a. Discord, Slack en chatbots.
Kies je voor een Saas platform of voor Open Source?
Do's and dont's voor het vormen van community's.
Welke acties zijn nodig om jouw community levendig te houden?
Doe mee en ga aan de slag met bouwstenen voor een succesvol community.
Download het programma
Download het programma in PDF formaat.
Sprekers
Edwin de Kuiper is senior UX designer, digitaal strateeg en founder van Nieuw Initiatief, een full service bureau in online projecten. Met ruim 20 jaar ervaring en hands on kennis heeft hij goed overzicht over alle aspecten en processen die van belang zijn bij media-innovatie en online platformen.
Koen Crijns is adjunct directeur Special Interest Media bij DPG Media. Met in de portefeuille o.a. vt wonen, Ouders van Nu, Tweakers, AutoWeek en Hardware Info. Van de laatste titel was Koen ook founder en hoofdredacteur. Verder werkte Koen op het snijvlak van business innovatie en digitale transformatie.
Evelien Verschroeven
Evelien Verschroeven is antropoloog van origine en tegenwoordig Learning & Development Innovator en consultant over Learning Communities. Thema’s die haar aandacht hebben zijn o.a pedagogische doelen, stakeholderanalyse en gedrag van (online) groepen mensen.
Programma
Online ‘inloop’ en welkom door host Wendy Woelders
Ontwerp en organisatie van een online community, door Edwin de Kuiper
Leer over de strategische meerwaarde van een community, leeromgeving of kennisbank voor je merk, organisatie of portfolio. Je doet kennis op over het ontwerpen en organiseren van een online community, maar ook over de valkuilen. Hoe richt je een veilige plek in, waar leden of klanten onderling ideeën en ervaringen kunnen uitwisselen?
Korte pauze
Collectieve kennis vergroten, door Evelien Verschroeven
Evelien pleit voor het ‘menselijk maken van online leren’ en deelt haar kennis over o.a. Social Engineering en online groepsgedrag zodat collectieve kennis kan floreren. Dat doet ze aan de hand van concrete voorbeelden en drie stappen: Why (doel en strategische keuzes), How (goede voorbereiding en stakeholdermanagement), What (structuur en beheer).
Korte pauze
Community in de praktijk, door Koen Crijns
Interactie stimuleren, het gesprek met je doelgroep onderhouden en tegelijkertijd een goed businessmodel…de praktijk kan weerbarstig zijn. Koen deelt ervaringen en tips over communities in special interest segmenten.