Verdiepingssessie Impact van AI (GEO) op SEO

Donderdag 9 oktober 2025: Verdiepingssessie Impact van AI (GEO) op SEO

Sinds ChatGPT ook kan zoeken op het internet en Google AI overview in Nederland is uitgerold, krijgt AI steeds meer invloed op het verkeer vanuit zoekmachines. Voor uitgevers een spannende periode, omdat door AI ineens het organische verkeer kan gaan dalen. Tijdens deze sessie gaan we uitgebreid in op de impact van AI op SEO en hoe je dat het beste kan monitoren.

Tegelijkertijd is het des te belangrijker om SEO heel serieus te nemen om binnen het ‘AI geweld’ ervoor te zorgen dat klanten of lezers de websites van uitgevers weten te vinden. Zonder dat hier advertentiegeld voor ingezet hoeft te worden. 

In deze verdiepingssessie kijken we naar de laatste stand van zaken rond AI en dat naast SEO ook GEO (​​Generative Engine Optimization) steeds belangrijker wordt. Want het verkeer uit AI systemen neemt toe en kan van hoge kwaliteit zijn. Verder behandelen we de laatste SEO ontwikkelingen en leggen we uit wat de impact van AI overview op SEO is en hoe je daar mee om kan gaan als uitgever. We staan kort stil bij de basisprincipes en daarna krijg je antwoord op vragen als: Aan welke eisen moet content voldoen? Hoe werkt SEO en wat is geschikte content? Wat is het belang van gestructureerde data voor de uitgeef-en mediawereld, hoe pak je het strategisch aan en hoe organiseer je het werkproces? Als laatste behandelen we hoe om te gaan met de uitdagingen van AI in relatie tot SEO en organisch verkeer.

Na Deze verdiepingssessie:

  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Google AI en GEO;

  • begrijp je de impact van AI op SEO;

  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen m.b.t. SEO;

  • heb je inzicht in het belang van SEO content voor traffic en tractie;

  • weet je hoe je SEO in jouw bedrijf kan organiseren m.b.t. strategie en aanpak;

  • krijg je inzicht in hoe je uit AI kwalitatief verkeer naar je uitgeeftitel krijgt.

Download hier het programma (pdf).


Sprekers

Jonas Nouwen

Senior media en marketing consultant
KPN

Jonas Nouwen is online strateeg en expert op het gebied van online marketing en native advertising. Hij heeft gewerkt met verschillende toonaangevende internetbureaus, uitgevers en mediabedrijven. Hij was directeur van de branchevereniging van internetbureaus in Nederland (DDA – Dutch Digital Agencies) en is co-founder van Bladendokter.nl en The Big Story. Zijn expertise beslaat meerdere aspecten van online communicatie, zoals online strategie, branded content, sales, social marketing en publishing. Jonas werkt als consultant en interim-manager en geeft geregeld trainingen en lezingen.


Programma

09:00

Inloop en registratie

09:15

Verdiepingssessie Impact van AI (GEO) op SEO

12:25

Plenaire afsluiting

12:30

Einde programma