Maak je eigen podcasts, van plan tot publicatie

Donderdag 2 oktober 2025: Maak je eigen podcasts, van plan tot publicatie

Bieden podcasts kansen en een uitbreiding op het merk of de portfolio? We behandelen het hele proces. Van voorbereiding, apparatuur, productie, opname, hosting en de marketing achter podcasts. Het programma en de exacte tijden volgen.

De populariteit van podcasts is enorm en voor veel uitgevers een interessante uitbreiding op het uitgeefportfolio. Voor kranten als NY Times en NRC zijn podcasts een strategische kernactiviteit geworden. Apple, YouTube en Spotify zijn de grote spelers in distributie en gebruiksvriendelijke luisterplekken, met miljoenen podcasts - gratis of achter een paywall of in een betaald abonnement. Volgens de Markteffect Podcast Monitor luisteren zo’n 6,3 miljoen (44%) Nederlanders naar podcasts. Naast professionele aanbieders (o.a. uitgevers) worden er ook goede podcasts door amateurs gemaakt. Experimenteer jij al met podcasts?

Voor uitgevers biedt podcasts kansen en een uitbreiding op het merk- of uitgeefportfolio. Maar waar begin je? In deze verdiepingssessie behandelen we in vogelvlucht het hele proces. Van voorbereiding, apparatuur, productie, opname, hosting en de marketing achter podcasts. Het vinden en vasthouden van luisteraars is de grootste uitdaging. Leer de tips en trucs van onze ervaren trainer Jonas Nouwen. 

Onderwerpen die aan bod komen: 

  • Laatste stand van zaken. Podcast toen en nu, populariteit en de kansen voor uitgevers.

  • Starten met een podcast. Voorbereiding, formats, productie en wat je verder nodig hebt.

  • Een podcast maken en publiceren. Hoe krijg je een podcast technisch goed? Kritische succesfactoren, tips & tricks en technische details.

  • Marketing: Hoe zet je de podcast in de markt en vind je luisteraars?

  • Geld verdienen: Welke mogelijkheden zijn er om geld te verdienen met je podcast? 

  • Duurzaam succes: Hoe hou je luisteraars vast en bouw je de community uit?

Na deze verdiepingssessie heb je inzicht in:

  • Wat een podcast is en welke verschillende formaten er zijn;

  • Hoe je een podcast moet maken en wat erbij komt kijken;

  • Welke apparatuur en technische zaken nodig zijn;

  • Hoe je een podcast succesvol in de markt kan zetten;

  • Of je een podcast zelf kan maken of beter kunt uitbesteden;

  • Of een podcast een goed aanvulling is voor het uitgeefportfolio.

Heb je plannen om een podcast te maken? Of produceer je er al een, die je graag (nog) succesvol(ler) maakt? Wil je weten of een podcast strategisch van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw merk of bedrijf? Schrijf je dan in voor deze verdiepingssessie.


Sprekers

Jonas Nouwen

Senior media en marketing consultant
KPN
Jonas Nouwen is online strateeg en expert op het gebied van online marketing en native advertising. Hij heeft gewerkt met verschillende toonaangevende internetbureaus, uitgevers en mediabedrijven. Hij was directeur van de branchevereniging van internetbureaus in Nederland (DDA – Dutch Digital Agencies) en is co-founder van Bladendokter.nl en The Big Story. Zijn expertise beslaat meerdere aspecten van online communicatie, zoals online strategie, branded content, sales, social marketing en publishing. Jonas werkt als consultant en interim-manager en geeft geregeld trainingen en lezingen.

Programma

09:30

Ontvangst en deelnemersregistratie

16:30

Einde programma