Content maken met AI

Donderdag 13 november 2025: Content maken met AI en strategisch toepassen in je werk

Online workshop voor (medior) redacteuren en contentmakers.

Bij AI in content(marketing), ligt de focus vaak op efficiëntie en besparing: meer doen, in minder tijd en met minder geld. Maar: werk je nog ‘menselijk’ genoeg? Wanneer ga je te ver? Hoe draagt de inzet van AI bij aan je merk? Hoe houd je grip op kwaliteit, merkconsistentie of ethiek als tools je werk deels overnemen? En hoe pak je jouw rol als redacteur, contentmarketeer of communicatieprofessional?

Juist contentmakers hebben de taak om voorbij snelle AI-tools te kijken. Als je alleen inzet op prompten en snelheid, maar geen aandacht hebt voor AI-strategie en AI-governance, verlies je op termijn vertrouwen van klanten, lezers en relevantie in je markt. In de media- en uitgeefwereld zien we regelmatig voorbeelden waarbij het misgaat.

Let op: deze workshop is geen prompt- of tooltraining. Je leert hoe je AI strategisch inzet. Kortom: leer niet alleen efficiënt, maar ook effectief én verantwoord te werken met AI. Via diverse praktijkvoorbeelden, interactieve werkvormen en praktische opdrachten, ontwikkel je een scherpe blik op de inzet van AI in je werk en ontwikkel je je eigen AI-Kompas.  

Na deze workshop kun je:

  • je rol en regie pakken als contentmaker/redacteur rondom AI in je organisatie

  • AI-biases en ethische keuzes herkennen bij de inzet van AI in je organisatie

  • balans vinden tussen de inzet van AI voor: efficiëntie, effectiviteit en reputatie

  • juiste keuzes maken over AI in content en communicatie (aan de hand van het ethisch kompas)


Sprekers

Irma Machielse

Mede-oprichter en eigenaar
AI-Brainlab

Irma is al haar hele werkende leven actief op het snijvlak van communicatie, technologie en leren. Op dit moment is zij docent online Content Creator bij de Hogeschool Utrecht en mede-eigenaar van AI-Brainlab. AI-Brainlab leidt kritische denkers op in onderwijs, marketing en communicatie. Iedereen praat over wat AI kan. Maar bijna niemand over wat het zou móeten doen. En in die vraag zit voor haar de kern. Irma helpt merken en organisaties om AI niet alleen in te zetten voor het vergroten van de efficiëntie van contentmakers, maar op een manier die het merk versterkt. Verder is Irma auteur van twee studieboeken over content marketing en communities en blogger op Frankwatching.


Programma

09:00

Online 'inloop'

09:15

Start van de online workshop

Met diverse praktijkvoorbeelden en uitleg van het ethische AI-Kompas

10:15

Pauze

10:30

Zelf aan de slag

In een break out sessie: Met interactieve werkvormen en praktische opdrachten ontwikkel je je eigen AI-Kompas. We bespreken daarna de uitkomsten en bevindingen plenair met elkaar om ook van elkaar te leren.

11:30

Einde workshop