Digitale abonnementen en verdienmodellen
Donderdag 18 april 2024: Digitale abonnementen en verdienmodellen
In dit webinar verdiepen we interactief met elkaar en deelt een tweetal sprekers hun kennis over en ervaringen vanuit verschillende perspectieven. Vragen en onderwerpen die daarbij centraal staan zijn:
Wat bied je wel en wat niet? (bundeling)
Wat geef je vrij en wat zet je achter de betaalmuur? (prijsbeleid)
Hoe verkoop je het (werving) en hoe behoud je klanten? (retentie)
Welke experimenten zijn er gedaan, welke keuzes zijn gemaakt en waarom? (geleerde lessen)
Sprekers
Gert Jan Schinkel is als senior productmanager Legal bij Sdu, commercieel verantwoordelijk voor tijdschriften, apps, online content en boeken voor juridische professionals, binnen het notariaat en de advocatuur. Verder is hij manager van de juridische vakredactie en van het platform Advocatie.nl. Daarnaast is Gert Jan onder meer lid van de adviesraad bij Inct, het platform van uitgeefexperts, lid van het toezichthoudend bestuur bij Stichting Reprorecht en secretaris van de Stichting Bibliotheek van het Boekenvak.
Elger van der Wel is expert op het gebied van online media en innovatie in de journalistiek. Hij adviseert mediabedrijven op dat vlak en deed opdrachten voor onder meer NOS, FD, Talpa Network, NPO, EenVandaag, Roularta Nederland (o.a. Kijk, Columbus Magazine en EW Magazine), het CBS en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Daarnaast geeft hij les bij Fontys Journalistiek in Tilburg en heeft hij een podcaststudio waar hij in opdracht produceert en eigen podcasts maakt.
Programma
Online ‘inloop’ en welkom
Digitale verdienmodellen en abonnementen in vakuitgeverij, door Gert Jan Schinkel
Aan de hand van praktische voorbeelden - van zowel successen als mislukkingen - biedt Gert Jan een overzicht van digitale verdienmodellen en abonnementen zoals die door Sdu worden gehanteerd.
Pauze
Verdienen met nieuwsbrieven, door Elger van der Wel
Elger deelt zijn ervaring en kennis over de rol van nieuwsbrieven voor een uitgever. Welk doel hebben nieuwsbrieven? Voor wie zijn ze? Wat voor content deel je? En welke plek nemen ze in je totale strategie? Hij put uit voorbeelden in binnen- en buitenland in de consumentenmarkt, maar deelt ook zijn eigen praktijkervaring. Daarnaast deelt hij zijn visie op ontwikkelingen als abonnementenmoeheid, kortetermijndoelen en overleven op lange termijn.