Aan de slag met ChatGPT en generatieve AI (basistraining)
Donderdag 12 februari 2026: Aan de slag met ChatGPT en generatieve AI (Basis)
De uitgeefsector heeft te maken met een ingrijpende digitale transformatie. Generatieve AI-tools zoals ChatGPT en Copilot bieden uitgeverijen nieuwe kansen om sneller content te maken, slimmer samen te werken en innovatieve formats te ontwikkelen. Tegelijkertijd roepen deze ontwikkelingen belangrijke vragen op over auteursrecht, betrouwbaarheid en ethiek.
Deze training is speciaal ontwikkeld voor professionals in de uitgeefbranche, van redacteuren en contentmakers tot marketing- en productmanagers, die willen ontdekken wat generatieve AI voor hun werk kan betekenen. Je leert hoe je deze technologie verantwoord en effectief inzet in je dagelijkse praktijk.
Tijdens de training:
leer je hoe GenAI werkt;
krijg je inzicht in de nieuwste relevante AI-ontwikkelingen;
oefen je met effectief prompten;
leer je hoe je GenAI effectief aanstuurt voor specifieke uitgeef- en contenttaken;
krijg je inzicht in andere toepassingen van AI-tools;
bespreken we enkele kansen en risico’s die gepaard gaan met de inzet van (Gen)AI.
Vereisten: Er is geen technische voorkennis nodig. De training is bedoeld voor beginners die nog weinig hebben met generatieve AI en 'prompten'.
Sprekers
Als AI-trainer bij AI-Advies en Training helpt Laureen Peskens (MA) organisaties AI te begrijpen en effectief in te zetten in de praktijk. Daarnaast is Laureen werkzaam als dagvoorzitter en presentatrice met een specialisatie in duurzaamheid, domotica en GenAI en leidt ze wereldwijd live congressen en (online) events zoals webinars en virtual summits. Met een achtergrond als voice-over en actrice is ze bekend met het medialandschap en de (on)mogelijkheden om technologie en creativiteit te verbinden.
Programma
Online 'inloop'
Basistraining (met tussendoor enkele korte pauzes)
- Update AI-ontwikkelingen voor de uitgeefbranche
- Effectief prompten: hoe instrueer je GenAI-tools zoals ChatGPT en Copilot?
- AI-toepassingen binnen uitgeverijen: van redactie tot marketing
- Kansen én risico’s van generatieve AI
- Q&A en afsluiting