In 2020 wetenschappelijke informatie toegankelijk via Open Access

[intro]Onder aanvoering van toenmalig minister van OCW Sander Dekker, is Nederland een grote voortrekker van Open Access (OA) publiceren in de EU, wat zich deze maand heeft vertaald in de doelstelling om in 2020 wetenschappelijke onderzoeksinformatie voor zover publiek gefinancierd, vrij toegankelijk te maken in 13 landen waaronder Nederland.[/intro]

MVW ondersteunt de uitgangspunten van dit beleid: Nederlandse wetenschappelijke uitgevers lopen wereldwijd voorop qua initiatieven en mogelijkheden voor Open Access-publicaties en -toegang, ondanks dat de Nederlandse overheid geen extra budget heeft vrijgemaakt voor de transitie naar OA van wetenschappers en Nederlandse universiteiten.

Het vorige week bekendgemaakte plan (‘S’) om de transitie in de EU te versnellen naar volledig open en onmiddellijke toegang tot wetenschappelijk publiek gefinancierde onderzoekspublicaties wordt dan ook als uitgangspunt door MVW-uitgevers onderschreven. Er zijn echter grote vragen over de risico’s die daarbij kunnen ontstaan met betrekking tot de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van wetenschappelijke auteurs en wetenschappelijk onderzoek. Zo zal de afschaffing van financiering van publicaties in zogenoemde hybride tijdschriften de versnelling naar volledige open access eerder afremmen dan stimuleren.

MVW sluit zich in dit verband aan bij de verklaring van STM, de internationale associatie van wetenschappelijke uitgevers.

Specifiek roept MVW het hoger beroepsonderwijs en de universiteiten op om OA niet ook van toepassing te willen laten zijn op auteursrechtelijk beschermd werk van vakinformatieve, professionele en studieboekenauteurs die niet tot stand zijn gekomen op basis van publiek gefinancierd onderzoek. Dit betreft vooral publicaties in vaktijdschriften, studie- en vakboeken die zijn geschreven door beroepsbeoefenaren en vakdeskundigen.

Lees voor meer informatie de verklaring van de FEP – Federation of European Publishers.