Gedrag als succesfactor

Dinsdag 11 juni 2024: Gedrag als succesfactor

Een duidelijke identiteit geeft richting. Waar staat jouw bedrijf voor? Zijn de waarden en identiteit bekend én levend bij alle (nieuwe) medewerkers? Cruciaal, want meestal zit het onderscheidend vermogen namelijk niet meer in het product en/of in het proces, maar in het gedrag van de medewerkers. In het samenspel onderling met elkaar en met klanten, relaties en doelgroepen. Zeker in tijden van personeelskrapte is het zaak dat de identiteit staat als een huis zodat je met meer succes medewerkers kunt werven en selecteren, onboarden én behouden.

In deze praktisch workshop ga je aan de slag met waarden en gedrag. Je leert:

  • Hoe je hét verschil kunt maken vanuit de waarden van jouw bedrijf.

  • Het verband kennen en leggen met jullie sociale systeem: de cultuur, het leiderschap en het gedrag van medewerkers.

  • Een manier van werken die je eenvoudig zelf kunt toepassen in jouw team en/of bedrijf.

  • Hoe jij in je eigen rol de waarden tot leven kunt laten komen.

Het resultaat? Je kunt makkelijker vacatures invullen, omdat mensen zich kunnen identificeren met jouw bedrijf. En je hebt het kompas in handen om huidige medewerkers te betrekken en te motiveren.

Voorbereiding:

Download hier het programma (pdf).


Sprekers

Patrick Steggerda

Groei- en innovatiespecialist
Beter Koersen Organisatie Ontwikkelaars

Patrick is als ondernemer ‘en positieve aanjager van vernieuwing’ bezig met vraagstukken op het terrein van gedragsontwikkeling, leiderschap en strategieontwikkeling. Vanuit het motto: “Al is je plan nog zo goed, het is het gedrag dat het ‘m doet!” Vanuit zijn bedrijf Beter Koersen werkt Patrick met een collectief van ondernemers als ‘trapondersteuning’ voor teams en organisaties die een sprong voorwaarts willen maken. Daarbij is de integrale en positieve benadering kenmerkend: focus vooral op wat goed gaat en bouw dat verder uit!

Wendy Woelders

Innovatiemanager | programmamanager
de Mediafederatie

Wendy is twintig jaar binnen (educatieve) bedrijven in een leidende rol bezig geweest met innovatie en business development en heeft diverse educatieve startups opgericht. Tegenwoordig is ze eigenaar van Hands on Innovation en brengt ze mensen, teams en bedrijven in beweging zodat er verbetering, vernieuwing én versnelling ontstaat. Ze kijkt daarbij zowel naar het business systeem als naar het sociale systeem. Vanuit Hands on Innovation en Beter Koersen deed/doet Wendy innovatie- en organisatievraagstukken bij o.a. Philips, Bureau ICE, Aegon, Leyden Academy, Malmberg, ASR, Uitgeverij Coutinho, Veluwe Mondzorg, BSL en Roularta.


Programma

12.45

Inloop en registratie

13.00

Inleiding

13.45

Aan de slag met canvas Gedragskompas (met tussendoor korte pauzes)

In teams komen de waarden tot leven en vinden we antwoorden op vragen als: Hoe zorg je ervoor dat de waarden echt gaan leven en dus voelbaar in het gedrag terugkomen, in plaats van dat het een ‘mooie poster aan de muur’ is en blijft? En hoe zit het met waarden op bedrijfsniveau versus waarden op het niveau van een afdeling, team, markt, merk en individu? Wat zijn de al aanwezige ankerwaarden en wat zijn de wenswaarden? Welke waarde is het meest uniek?

Met het Gedragskompas doorlopen we vier stappen:
stap 1 - kernwaarden
stap 2 - mantra’s
stap 3 - momenten van de waarheid
stap 4 - concreet gedrag

16.00

Van inspiratie naar realisatie

16.15

Afsluiting

16.30

Netwerkborrel

17.30

Einde programma